Čeho si všiml čalouník v čekárně u kardiologa?
Vývoj teorie typu osobnosti má dlouhou historii. Ať už se jedná o díla Sigmunda Freuda (v jeho dílech Psychoanalytické teorie osobnosti) až po Carla Junga a ještě dál. Stále je snaha porozumět osobnosti jednotlivce pro mnoho lidí v oblasti psychologie a sociálních věd prioritou.
S pokrokem v oblasti technologie a v oblasti výzkumu s kritickou analýzou a myšlením, psychologové definovali čtyři různé typy osobnosti. A, B, C a D.
Podíváme na tyto různé typy osobnosti, teorie, které stojí za každou z nich, lépe je pochopíme a jak vám Thomas International může pomoci používat vědecky ověřené nástroje pro hodnocení k najímání správných kandidátů a správě vašich současných pracovní síly s těmito typy osobnosti.
Teorie osobnostního typu
V průběhu let jste možná slyšeli o různých teoriích osobnosti a testech. Všichni se shodují na tom, že se pomocí teorie snažíme identifikovat a následně pochopit, co jednotlivce motivuje, ovládá a řídí. Stručně řečeno, čím lepší informace máme a vytvoříme si důkladný obrázek o různých osobnostech, tím lépe si s nimi rozumíme.
Zatímco citovaní psychologové v úvodu nám poskytli pohled na různé typy osobnosti, existuje dlouhá historie, která je základem nejnovějších klasifikací, zejména pokud jde o osobnost A, B, C, D.
Historie těchto typů osobnosti vychází ze dvou kardiologů, Friedmana a Rosenmana, kteří objevili chování typu A náhodou poté, co potřebovali čalounění židlí v čekárně mnohem dříve, než se předpokládalo.
Vnímáte objektivně své chování na pracovišti? Uznáváte a chápete své silné stránky a oblasti rozvoje? Víte, jak vaše chování ovlivňuje vaše kolegy? Jste si vědomi toho, jak vás vaši kolegové vnímají? Pokud na tyto otázky můžete odpovědět „ano“, je pravděpodobné, že máte více či méně kontrolu nad svými vztahy na pracovišti. Pokud ne, pak vám může pomoci zpětná vazba.
Myslíte si, že jste si vědomi sebe sama a máte jasnou představu o svých vlastních myšlenkách, přesvědčeních, motivacích a emocích v dané situaci? Je čas na kontrolu reality! Je snadné si myslet, že jsme dobří ve své práci, vynikající komunikátoři, odborníci a poskytujeme našim klientům nejlepší úroveň služeb, ale vnímají to všichni ostatní?
Váš kolega z financí může souhlasit, ale co váš starší kolega z prodeje? Jak vás vidí nová kancelářská posila? Sdílí váš nadřízený vaše názory na to, jaké silné a slabé stránky ve své práci projevujete? Jak ovlivňuje vaše chování na pracovišti vaše pracovní vztahy?
Pro produktivní pracovní prostředí je zásadní zkontrolovat, zda fungujeme na stejné vlně jako naši kolegové a nechceme se neúmyslně chovat způsobem, který by ostatní mohli považovat za rušivý nebo překážející úspěchu.
Jak důležitá je zpětná vazba na pracovišti?
Zpětná vazba na pracovišti je nezbytná pro zlepšení výkonu. Jedná se o nejlevnější, nejvýkonnější, a přesto nejvíce nevyužitý nástroj pro správu potenciálu který máme k dispozici. Zpětná vazba na pracovišti může být pro zaměstnance motivující, povzbuzující a má silné vazby na spokojenost a produktivitu. Pravidelná zpětná vazba navíc zanechává u lidí pocit, že jsou do jejich organizace zapojeni a oceňováni.
Zpětná vazba ad hoc je vždy užitečná pro osobní rozvoj, ale lépe je vytvoření formálního procesu, který bude proaktivně podporovat pokrok jednotlivců, týmů i celé organizace.
360stupňová zpětná vazba je průzkum zpětné vazby, který zahrnuje hledání důvěrné zpětné vazby od vašich klíčových kolegů, přímých nadřízených, podřízených a někdy i zákazníků, aby poskytla ucelený obraz o tom, jak jste v celém podniku vnímáni.
Když je navržena tak, aby analyzovala výkon oproti vybraným klíčovým kompetencím, zajišťuje, že vaše tréninkové a vývojové intervence jsou v souladu s obchodními potřebami a mají maximální dopad na jednotlivce i firmu.
Proces zpětné vazby 360
Při dobré implementaci může být 360stupňová zpětná vazba opravdu jednoduchá, a přesto neuvěřitelně cenná. Typicky to bude zahrnovat zpětnou vazbu od 6–12 nominovaných respondentů, kteří mohou být interní i externí.
Vy a vaši respondenti vyplníte stejný dotazník, který zahrnuje hodnocení vašeho chování podle příslušných kompetencí, seřazení důležitosti těchto kompetencí pro vaši pracovní roli a poskytnutí komentářů ke klíčovým silným stránkám a potenciálním oblastem pro zlepšení.
Většina shromážděné zpětné vazby je anonymní, což opravdu pomáhá podporovat skutečně otevřenou a upřímnou zpětnou vazbu. Závěrečnou zprávu lze poté konstruktivně použít v rámci hodnotících setkání 1: 1 k vytvoření plánů osobního rozvoje na míru, které budou přínosem jak pro jednotlivce, tak pro organizaci.
Jaké výsledky mohu očekávat?
Podniky zavedou 360 programů z různých důvodů (například k řešení problémů s nedostatečnou výkonností nebo standardizaci svých systémů hodnocení), ale potenciální výhody jsou univerzální.
Výhody pro jednotlivce
- Hlubší porozumění silným stránkám a oblastem rozvoje
- Vylepšené sebeuvědomění a řízení vztahů na pracovišti
- Větší podpora při vytváření dlouhodobých cílů
- Zvýšená motivace, zaměstnanci budou usilovněji pracovat, pokud budou cítit uznání
Přínosy pro organizaci
- Silnější zapojení zaměstnanců, pomáhá budovat otevřené a upřímné klima v celé organizaci
- Lepší retence zaměstnanců, organizace, které rozvíjejí své lidi si udrží své zaměstnance déle
- Větší pohled na efektivitu výcvikových a rozvojových programů
- Přístup k datům umožňující srovnávání výkonu
- Cílená kontrola nad nedostatečným výkonem
Pozitivní zpětná vazba
Pozitivní zpětná vazba (pochvala) je smysluplná a efektivní metoda, která zajistí, že se vaši zaměstnanci budou cítit vážení. Zaměstnanci, kteří dostávají efektivní a pozitivní zpětnou vazbu, jsou obecně více angažovaní, produktivnější a loajální k podnikání.
Konstruktivní zpětná vazba
Ne každý ví, jak dát konstruktivní zpětnou vazbu. To je již obtížnější, jak na straně poskytovatele, tak i příjemce. Je důležité být efektivní a dodržovat několik jednoduchých zásad. Návrhů.
1. Zásada konkrétnosti
Ve své zpětné vazbě buďte vždy konkrétní. Čím více podrobností a bodů akce můžete poskytnout, tím snazší je pro vašeho zaměstnance implementovat změnu.
2. Zásada včasnosti
Poskytněte zpětnou vazbu, jakmile nastanou problémy, aby informace měla maximální relativitu a efekt. To může zvýšit motivaci a morálku při řešení negativních návyků dříve, než se zakoření.
3. Zásada zakomponování pochvaly
V ideálním případě by pozitivní a konstruktivní zpětná vazba měla převážit negativní zpětnou vazbu. To však nemusí být vždy možné, ale zkuste, kde můžete. Uznání pozitiv mezi negativy může být dobrým způsobem, jak ujistit své zaměstnance, že jste nad nimi „nezlomili hůl“.
4. Zásada upřímnosti
Ať už je vaše zpětná vazba pozitivní nebo negativní, měla by být upřímná. Pokud je zpětná vazba pozitivní, dejte svým emocím najevo, že oceňujete jejich úsilí. Pokud je to negativní, snažte se vyhnout projevování negativních emocí, jako je hněv, sarkasmus nebo zklamání.
5. Zásada naslouchání
Při poskytování zpětné vazby dejte svému zaměstnanci šanci reagovat. Měl by to být rozhovor mezi vámi oběma. To ukazuje, že jste připraveni poslouchat jejich obavy a jejich interpretaci událostí. Je to také příležitost pro zaměstnance, aby vám vyjádřil své nápady a stal se součástí řešení.
Jak vám Thomas může pomoci získat lepší zpětnou vazbu na pracovišti?
Ve společnosti Thomas naše hodnocení 360 stupňů zpětné vazby rychle a snadno umožňuje lidem shromažďovat zpětnou vazbu od svých manažerů, kolegů, členů týmu a zákazníků a poté tuto zpětnou vazbu porovnávat s jejich vlastním vnímáním jejich výkonu pomocí editovatelných kompetenčních dotazníků, profesionální konzultační podpory a sofistikovanému online vyhodnocení.
Pro více informací nás kontaktujte:
Mgr. Soňa Nedomová
Thomas International CZ s.r.o.
GSM: +420 602 750 396